اطلاعات مفید در مورد تاریخچه و قطعات آسانسور
در این مقاله به تاریخچه انواع آسانسورهای هیدرولیکی و کششی و به معرفی انواع قطعاتی که یک آسانسور و بالابر را تشکیل می دهد پرداخته شده است
به گزارش آسانسور و بالابر هیدروسازه تهران به نقل از پارت دنافوز، آسانسور(elevator) کلمه ای فرانسویست که به زبان ساده اتاقکی است عمدتا به شکل مستطیل که به آن کابین آسانسور میگویند و به افراد کمک میکند که خود یا وسایل را به طبقات بالایی و یا طبقات زیرین برسانند. به عبارت دیگر آسانسور وسیله حمل و نقل عمودی میباشد که حرکت بین طبقات را سهولت و سرعت میبخشد، آسانسور ها به کمک الکترو موتور های مختلفی کار میکنند.این الکترو موتور ها اکثرا بالای آسانسور در اتاقی به نام موتور خانه قرار دارند. الکترو موتور ها دارای فلکه هایی هستند که این فلکه ها شیار هایی برای قرار گرفتن کابل های فولادی یا به اصطلاح سیم بکسل را دارا هستند. کابین آسانسور توسط سیم بکسل ها الکترو موتور و ریل های راهنما بین طبقات به صورت عمودی حرکت می کند.
تاریخچه آسانسور:
اگر آسانسور را وسیله ای حساب کنیم که توانایی جا به جایی به سمت بالا و پایین را داشته باشد و توانایی جا به جایی افراد و وسایل را داشته باشد میتوان گفت اولین آسانسور مربوط به ۳۳۶ سال قبل از میلاد مسیح در روم باستان میباشد که غالبا توسط دست و کمک افراد و حیوانات حرکت میکرده.
پس از آن در قرن ۱۸ شخصی به نام لویی پانزدهم در سال ۱۷۴۳ اولین آسانسور که به عنوان وسیله ای برای مسافر اختصاص داده شده بود را مورد استفاده قرار داد که در خارج از کاخ تعبیه شده و قادر به حرکت از همکف به بالکن و بلعکس بوده است و مکانیزم آن شامل وزنه و قرقره هایی بوده است که توسط افرادی به دستور پادشاه به از طبقه بالا به پایین حرکت مینموده است که به آن صندلی پرواز نیز میگفتند.
اما سر انجام در سال ۱۸۰۰ میلادی تکنولوژی آسانسور پیشرفت خود را آغاز کرده تا اینکه در سال ۱۸۲۳ دو معمار انگلیسی اتاقکی ساختند که توسط نیروی بخار جا به جا میشد ولی آنچنان قابل اعتماد نبود.اما پس از آن شخصی به نام الیشا اوتیس که بنیان گذار اولین شرکت ساخت آسانسور نیز هست با طراحی آسانسوری ایمن با طراحی ترمز ایمنی که امروزه آنرا آسانسور کششی مینامیم پا به عرصه نهاد.
او برای اولین بار این سیستم را در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاه جهانی نیویورک به نمایش گذاشت ،اولین آسانسور در جهان در تاریخ ۱۸۷۴ در ساختمانی در نیویورک توسط شرکت اوتیس ساخته و نصب گردید.
محل قرار گیری آسانسور از سه بخش اصلی تشکیل شده است:
- موتور خانه: محل قرار گیری تابلو فرمان ،موتور و سایر تجهیزات.
- چاه آسانسور: محلی که کابین آسانسور در آن حرکت میکند و محل نصب درب ها و ریل ها میباشد.
- چاهک آسانسور: در پایین ترین قسمت میباشد و محل قرار گرفتن بافر ها یا ضربه گیر ها میباشد.
انواع آسانسور
آسانسور کششی
از انواع آسانسور، آسانسور کششی است. این آسانسورها بر اساس ماشین آتوود کار میکنند. این نوع آسانسور متشکل است از دو وزنه بر دو سر یک نخ که از روی یک قرقره عبور میکند. در آسانسورهای کششی نیز بر یک سر سیمبکسل، کابین آسانسور و بر سر دیگر، کادر وزنه و سیم بکسل از روی فلکه موتور عبور میکند.
برخی از انواع آسانسورهای کششی
در آسانسور کششی، از موتور آسانسور، برای بالا و پایین بردن کابین آسانسور و از کادر وزنه، برای کاهش فشار وارد بر موتور استفاده میشود. در ماشین آتوود همواره وزن وزنهها ثابت و برابر هستند؛ به همین خاطر با وارد کردن نیروی بسیار کمی به هر طرف، سیستم جابهجا میشود. اما در این نوع از آسانسورها وزن کابین آسانسور همواره در حال تغییر است و اگر کادر وزنه هم وزن ظرفیت کابین آسانسور باشد برای بالا و پایین بردن کابین در زمان خالی بودن فشار بسیار زیادی به موتور وارد می شود، به همین خاطر وزن وزنه همواره نصف ظرفیت کابین است این امر باعث میشود که در زمان خالی و پر بودن کابین نصب نیروی مورد نیاز در حالت قبل به موتور وارد شود. به همین خاطر، در این نوع آسانسور به موتوری با قدرت حالت قبل نیاز خواهیم داشت و این امر باعث بهینهسازی در مصرف انرژی خواهد شد.
انواع مختلف طنابکشیهای آسانسور کششی
در این نوع آسانسورها کادر وزنه در اطراف و درون چاه آسانسور قرار دارد و موتور آسانسور و فلکه موتور در فضایی به نام موتورخانه و بالای چاه آسانسور قرار میگیرد.
نوع دیگری از آسانسورهای کششی نیز وجود دارد به نام “Room Less ” که در آن دیگر نیازی به موتورخانه نیست.
نصب آسانسورهای کششی معمولاً در مراحل پایانی ساخت ساختمان انجام میشود و نیاز به داشتن فضایی برای چاه آسانسور و موتورخانه دارد. نصب این گونه آسانسورها در حدود یک ماه زمان میبرد.
ساختار آسانسور کششی برحسب ماشین آتوود است و از وزنه و موتور استفاده میشود. این نوع آسانسور معمولاْ در مراحل پایانی ساخت ساختمان نصب میشود و نصب آن یک ماه زمان نیاز دارد.
آسانسورهای هیدرولیک
آسانسور هیدرولیک یکی از انواع آسانسور است. در گذشته آسانسورهای هیدرولیک بر اساس قانون پاسکال کار میکردند؛ به گونهای که ظرفی پر از روغن که در سمتی سطح مقطع کوچک و در سمت دیگر سطح مقطع بزرگتری داشت و با فشار آوردن به یک سمت، سمت دیگر دستگاه در جهت عمودی جابهجا میشد. اما آسانسورهای امروزی متشکل است از موتور الکتریکی پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک که همه این وسایل در چاهک آسانسور و در زیر کابین قرار میگیرد.
یک آسانسور هیدرولیک
در آسانسورهای هیدرولیک به دلیل وجود نداشتن کادر وزنه تمام بار کابین آسانسور و مسافران توسط سیستم جک هیدرولیک جابهجا میشود این امر باعث نیاز به موتورهای قویترین نسبتبه آسانسور کششی میشود؛ موتور این آسانسورها به همراه یک شیر الکتریکی مخصوص -که اصطلاحاً پاوریونیت نامیده میشود- در ظرف روغن غوطهور هستند و وظیفه تامین فشار روغن برای جک هیدرولیک را دارند.
در این انواع آسانسور تنها در حرکت رو به بالا نیاز به کار کردن موتور وجود دارد و حرکت رو به پایین آسانسور تنها با باز شدن شیر پاوریونیت صورت می گیرد. به صورت کلی، میتوان گفت میزان انرژی مصرفی آسانسورهای هیدرولیک برابر با آسانسورهای کششی است.
آسانسور هیدرولیک، از متداولترین انواع آسانسور
به دلیل وجود سیستم جک هیدرولیک از این انواع آسانسورها در ساختمانهای با بیش از پنج طبقه استفاده نمیشود. با وجود این محدودیت، اخیراً ا آسانسورهای هیدرولیک در مصارف خانگی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند. در اروپا ۷۰ درصد از آسانسورهای زیر پنج طبقه هیدرولیک هستند. این امر به خاطر نرمی در زمان حرکت، خرابی آسانسور و استهلاک بسیار کم، توانایی جابهجایی بارهای بسیار سنگین، امکان ایجاد آسانسورهای زیبا و شیشهای، عدم نیاز به موتورخانه در پشتبام و امنیت بسیار بالا در هنگام وقوع زلزله است.
آسانسورهای هیدرولیکی بهدلیل کم بودن استهلاک و خرابی، نرمی حرکت و توانایی بالای حملونقل، امکان زیباسازی آسانسورها، عدم نیاز به موتورخانه و امنیت بالا، در مصارف خانگی و ساختمانهای زیر پنج طبقه محبوبیت دارد.
یکی دیگر از انواع آسانسورها، آسانسورهای مغناطیسی است. در ادامه بهبررسی آسانسورهای مغناطیسی میپردازیم.
آسانسورهای مغناطیسی
همه ما تاکنون با آهنرباها بازی کردهایم و زمان نزدیک کردن قطبهای ناهمنام آهنربا شاهد فرار آهنرباها از هم بودهایم. اساس کار آسانسورهای مغناطیسی نیز به همین شیوه است. در چاهک این آسانسورها، بهجای قرار دادن ریل آسانسور در دیوارهها آهنربای مغناطیسی کار میگذارند در کف آسانسور نیز یک آهنربای مغناطیسی با قطب مخالف آهنربای واقع در دیواره ها وجود دارد، با اتصال برق نیروی رانش باعث بالا رفتن آسانسور میشود.
آسانسور مغناطیسی
این نوع آسانسورها بدون استفاده از کابل و موتور کار میکنند؛ حتی امکان حرکت چند کابین آسانسور در یک چاه وجود دارد. این تکنولوژی حتی امکان حرکت افقی را به کابلهای آسانسور را می دهد. از آسانسورهای مغناطیسی میتوان بهعنوان انقلابی در صنعت آسانسور یاد کرد. چون با وجود این آسانسورها دیگر هیچ محدودیتی در طراحی ساختمانهای بلند وجود نخواهد داشت.
این آسانسورها بسیار امنتر از سایر آسانسورهاست. اما به علت قیمت بسیار بالای این آسانسورها نصب این آسانسورها بهصورت عمومی رواج پیدا نکرده است.
یکی دیگر از انواع آسانسورها، آسانسور پنومایتک است. استفاده از آسانسورهای پنوماتیک انتخاب خوبی برای خانههای دوبلکس و یا خانههای دو الی چهار طبقهای- که جای بسیار کمی دارد- است.
این آسانسورها را میتوان در فضایی در حدود یک متر مربع نصب کرد. نصب آسانسورهای نیاز به ایجاد چاه یا قرار دادن موتور خانه بر روی پشت بام ندارد همچنین برای نصب این آسانسورها، از برق تکفاز استفاده میشود که خطر برق گرفتگی را بسیار پایین میآورد.
آسانسور پنوماتیک در یک خانه دوبلکس
از این نوع آسانسورها برای جابهجایی بار و افراد بهصورت محدود استفاده میشود و در بیشترین ظرفیت خود توانایی جابجایی وزنی حدود ۲۴۰ کیلوگرم را دارد.
آسانسور پنوماتیک شامل یک استوانه وکیومشده است که امکان عبور هوا از هیچ نقطهای از آن به جز محفظه مشخصشده در بالای آسانسور را نمیدهد. برای بالا رفتن آسانسور موتور آسانسور شروع به خارج کردن هوا از درون محفظه بالای کابین آسانسور میکند و با ایجاد خلا کابین به سمت بالا کشیده میشود و برای پایین رفتن آسانسور، محفظه بالای آسانسور باز شده و اجازه ورود هوا به فضای بالای کابین را میدهد و در نتیجه آسانسور به سمت پایین حرکت میکند.
آسانسور پنوماتیک برای خانههای 2 تا 4 طبقهای مناسب است و بیش از 240 کیلوگرم را نمیتواند حمل کتد. این نوع آسانسور از سیستم وکیوم هوا برای جابهجایی استفاده میکند.
و اما آسانسورهای پیچی…
آسانسور پیچی
این نوع آسانسورها بهترین انتخاب برای خانههای کمجا با حداکثر ارتفاع ۴ طبقه است. آسانسورهای پیچی را میتوان هم با برق سهفاز و هم برق تکفاز نصب و راهاندازی کرد.
آسانسورهای پیچی شامل یک پیچ بلند، یک مهره و یک تسمه است که توسط موتور به حرکت در میآیند و آسانسور را جابهجا میکند. این انواع آسانسورها دارای ایمنی بسیار بالایی هستند؛ به صورتی که میتوان از این آسانسورها بهعنوان آسانسورهای بدون سقوط یاد کرد. این امر به خاطر آن است که مکانیزم این آسانسور در حالت عادی بدون حرکت و قفل است و تسمه تنها عامل حرکت میباشد و در صورت پاره شدن تسمه آسانسور از کار میایستد.
آشنایی با قطعات آسانسور
آسانسور ها بسته به نوع سیستم تعلیق آنها از قطعات مختلف و بسیار زیادی تشکیل میشوند که در بین این قطعات هم لوازم الکتریکی به چشم میخورد و هم لوازم مکانیکی که هرکدام در زمینه حرکت صحیح و استاندارد آسانسور نقش مهمی را ایفا میکنند.
آسانسور ها از قطعات بسیار زیادی مانند:
آهن آلات آهن کشی-ریل های وزنه و کابین-پشت بند های وزنه و کابین-براکت های وزنه و کابین-درب طبقات که شامل مکانیزم درب و لته ها(لنگه های درب ها) میباشد-کابین-درب کابین که مانند درب طبقات از مکانیزم درب و لته ها تشکیل شده است-شستی کابین-شستی طبقات-سیم بکسل آسانسورها-موتور-تابلو فرمان-گاورنر-پاراشوت-تراول کابل-کفشک ها-میکروسوییچ ها-سنسورها و… که به توضیح چند مورد اصلی میپردازیم.
کابین آسانسور (CAR) :
قسمتی از آسانسور که مانند اتاقک است ومسافران و یا بار، داخل آن قرار گرفته و جابجا می شوند.دکور داخلی کابین به صورت دلخواه انتخاب میشود و میتواند تمام استیل _ام دی اف – ترکیبی از ام دی اف و استیل و یا هر چیز دیگری به انتخاب و سلیقه مصرف کننده باشد.کابین ها بسته به ظرفیت و کارایی کابین در ابعاد و ارتفاع مختلف ساخته میشوند و میتوانند:نفر بر-باربر-غذابر-ماشین بر-تخت بر-لیفتراک بر و شیشه ای ساخته شوند.
ریل آسانسور (guid rails) :
ریل آسانسور جهت حفظ مسیر کابین و قاب وزنه به صورت عمودی و جلوگیری از نوسانات افقی هنگام سوار شدن مسافر داخل آسانسور میباشد.کابین آسانسور توسط کفشک هایی بسته به وزن و کاربری کابین میتواند لغزشی و یا غلطکی باشد در بین ریل ها حرکت میکند و بین طبقات جرکت میکند.از دیگر وظایت ریل میتوان به نگهداشتن آسانسور به هنگام عملکرد مکانیزم ایمنی اشاره کرد.
درب کابین (car DOOR) و طبقات(LANDING DOOR) :
درب طبقات اسانسور در انواع و اشکال مختلفی ساخته می شود.دلیل وجود درب طبقه اسانسور ایمنی و ورود و خروج مسافر به داخل کابین اسانسور است.اندازه درب طبقات اسانسور با توجه به طراحی آسانسور و متناسب با کاربری آن در عرض ها و ارتفاع های مختلف عرضه می گردد.متداول ترین نوع درب اسانسور درب لولایی(دستی) درب تلسکوپی(کنار جمع شونده) و درب تلسکوپی(از وسط بازشو) است.البته بسته به کاربرد اسانسور از درب های اتوبوسی- آکاردئونی – گیوتینی غیره نیز استفاده می شود.
موتور آسانسور(MACHINE) :
می توان گفت که قلب و مرکز اصلی یک آسانسور، موتور یا نیروی محرکه آن است که نیروی لازم جهت جا به جایی کابین توسط موتور تولید میشود،موتور های آسانسور مدل های مختلفی دارند که میتوان در بین آنها به موتور های گیربکس و موتور گیرلس آسانسور اشاره کرد که موتور های گیرلس هم به دو تیپ موتور خانه دارد و بدون موتور خانه تقسیم میشود.موتور آسانسور توسط سیم بکسل ها و به دستور تابلو فرمان آسانسور کابین و قاب وزنه را جا میکند.
موتور گیرلس آسانسور :
در دهه ۱۹۸۰ موتور گیرلس آسانسور در اثر پیشرفت و رفع نواقص در مدل های پیشین موتورهای آسانسور عرضه شد. گیرلس Gearless یا بدون گیربکس (عنوانی که به نسل جدیدی از موتورهای آسانسور داده اند) ، نوعی موتور AC می باشد. در موتورهای AC به واسطه روش هایی ولتاژ خروجی و هم چنین فرکانس کنترل می شود و حرکتی با کیفیت را برای آسانسورها فراهم می آورند.
پیشرفت و توسعه موتور گیرلس به حدی بوده است که علی رغم اینکه تا چند سال پیش کمتر شرکتی تجهیزاتی سازگار با این موتورها را تولید می کردند اما اکنون در سراسر دنیا توانایی طراحی و تولید تجهیزات آسانسور سازگار با موتور گیرلس برای اغلب آسانسورها وجود دارد و با توجه به مزایای فوق العاده موتور گیرلس آسانسور که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد هر روز هم بر تمایل شرکت های آسانسوری به استفاده از این نوع موتور آسانسور افزوده می شود.هرچند مکانیزم داخلی موتور گیرلس به گونه ای است که برای آسانسورهای با سرعت بالا (معمولاً ۲.۵ متر بر ثانیه) مناسب تر است اما استفاده از این موتور آسانسور در آسانسورهای با سرعت پایین تر هم بسیار مشاهده می شود.
موتور گیربکسی آسانسور
در این موتورها نیروی الکتروموتور توسط یک قرقرهی کششی و چرخدنده به کابین آسانسور جهت بالا یا پایین رفتن منتقل میشود. در این موتورها، گیربکس یا همان چرخدنده، واسط بین موتور و کابین است که انعطافپذیری لازم را بوجود میآورد. وجود چرخدنده باعث افزایش قدرت این موتورها شده است. برق ورودی به موتور باعث چرخش روتور شده و چرخش روتور سبب به چرخش درآمدن گیربکس متصل به روتور میشود. گیربکس این نوع موتورها به وسیله یک میله به روتور متصل است. چرخش گیربکس باعث به حرکت درآمدن چرخ دندهها میشود و با چرخش چرخندههای متصل به گیربکس، فلکه گیربکس شروع به چرخش میکند و سیم بکسل را موافق جهش چرخش موتور به حرکت در میآورد. حرکت این مجموعه باعث جابهجایی کابین و همچنین وزنه تعادل آسانسور میشود. قدرت بالا، بازدهی ۸۵% و ارزان بودن نسبت به موتورهای گیرلس، از برتری موتورهای گیربکس دار است. موتورهای گیربکس آسانسور را به دو دستهی دوسرعته و تکسرعته تقسیمبندی میکنند.
تابلو فرمان(CONTROL PANEL) :
تابلو فرمان آسانسور یکی از مهمترین بخش های آسانسور است که میتوان گفت مرکز پردازش تمام دستورات و عملیات آسانسور است ، چرا که دستورهای لازم از طریق مدار فرمان به موتور فرستاده می شود و عملکرد موتور وتمامی قطعات الکترونیکی وابسته به دستورات تابلو فرمان است. تابلو فرمان آسانسور انواع مختلفی دار که در بین آنها میتوان تایبو فرمان دو سرعته(۲spd) و تک سرعته (vvvf) اشاره کرد.در تابلو فرمان های (VVVF) حرکت و ایست آسانسور بسیار نرم بوده و علاوه بر اینکه مسافر به سختی متوجه حرکت آسانسور در این نوع آسانسور ها میشود بلکه در عمر مفید قطعات نیز تاثیر بسیاری خواهد داشت.
گاورنر(Governor) و پاراشوت(Safety gear) :
ترمز ایمنی که به نام پاراشوت شناخته میشود از مهم ترین بخش های آسانسور است که قادر است توسط فک هایش کایین را از حرکت روی ریل بازدارد،.پاراشوت به این صورت عمل میکند که به محض افزایش بیش از حد سرعت کابین گاورنر از حرکت می ایستد و توسط سیم بکسلی که گاورنر و پاراشوت را به هم متصل میکند اهرم پاراشوت را میکشد و فک های پاراشوت را به هم نزدیک میکند،در این زمان بر اثر وزن کابین و سطح تماس فک ها با ریل کابین می ایستد.
بافر یا ضربه گیر(Buffer):
اگر به هر دلیلی آسانسور در پایین ترین ایستگاه توقف نداشته باشد و به سمت کف چاه سقوط کند سایر سیستم های ایمنی هم عملکرد نداشته باشند پس از طی کردن چند سانتی متر با قطعه ای به نام بافر برخورد خواهد کرد.وظیفه این قطعه کاهش شدت ضربه وارده به کابین میباشد. بافر ها در انواع مختلفی ساخته میشوند که بین آنها میتوان به بافر های پلی اورتان و هیدرولیکی اشاره کرد.
تراول کابل(TRAVELING CABLE):
تراول کابل نوعی سیم تخت است که معمولا از ۲۴ رشته سیم نمره ۱۰ تشکیل شده است و وظیفه انتقال اطلاعات از تابلو فرمان به کابین و جعبه رویزیون را دارد.دلیل نامگذاری تراول کابل این است که همواره همراه کابین در حال حرکت است و به همین دلیل انتخاب جنس مرغوب بسیار مهم است.
اینورترآسانسور
یکی از اصلی ترین قطعات آسانسور اینورتر آن می باشد. اینورتر آسانسور در واقع نوعی مبدل برای آسانسورهایی با سرعت بالا است که مجهز به مبدل احیا کننده هستند. اینورتر موتور آسانسور باعث میشود که این آسانسورها بتوانند به طور موثر از انرژی بازیابی شده استفاده کنند. این قطعه، باعث صرفه جویی در مصرف انرژی میشود. چرا که انرژی بازیابی شده را به منبع انرژی بازمیگرداند.
درایو آسانسور
درایو آسانسور را میتوان به “مغز” تشبیه کرد. یا به طور دقیق تر، میتوان گفت درایو در واقع نقش بخشی از مغز را در سیستم آسانسور ایفا میکند. وظیفه درایو آسانسور این است که حرکات، سرعت، و گشتاور آسانسور را مدیریت کند. اگر سرعت شروع کار و توقف یک آسانسور اغلب پایین باشد، یا اگر حرکات ناگهانی از خود نشان دهد، با تعمیر درایو آسانسور میتوان این مشکل را رفع کرد.
الکتروسیگنال
در آسانسورهایی با مکانیزم جدید، دو سنسور جدید جایگزین سنسورهای ثابت شده اند. الکتروسیگنال وظیفه انجام فرایند شناسایی را به عهده دارد. این قطعه سیگنالها را به وسیله تراول کابل به جعبه فرمان میفرستد. در اثر عمکلرد این قطعه، آسانسور در طبقه مناسب متوقف میشود.
قفل لولایی درب
بسیار حائز اهمیت است که در طول حرکت قفل باشد، و در زمان باز بودن دربهای کابین، آسانسور حرکت نکند. این وظیفه به عهده قفل لولایی درب است.
مگنت درب آسانسور
مگنت درب آسانسور نیز یکی دیگر از اجزا و قطعات آسانسور می باشد. مگنت درب آسانسور نوعی قفل درب است که با استفاده از یک جریان الکتریکی، نیرویی مغناطیسی تولید میکند. به این صورت، به قدرت درها به دلیل وجود این جریان مغناطیسی افزایش مییابد. بنابراین درها میتوانند فشار را تحمل کنند و نمیتوان آنها را به زور باز کرد.
اورلود آسانسور
طبق استاندارد ملی آسانسور 6303-1 ( مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسور – قسمت 1 : آسانسورهای برقی) بخش 14-2-5 آسانسور باید به وسیله ای مجهز شود که هنگام اضافه وزن داخل کابین از شروع حرکت عادی آسانسور و همچنین هم سطح سازی مجدد جلوگیری نماید.
اضافه وزن در صورتی در نظر گرفته می شود که بیش از 10% ظرفیت نامی آسانسور بوده و مقدارآن ازKg 75 کمتر نباشد.
پرده نوری آسانسور
یکی از مهمترین مشکلات پیش آمده در سیستم آسانسور که باعث از کار افتادن و خرابی آسانسور می شود خرابی های مربوط به درب آسانسور می باشد. اکثر این خرابی ها در اثر برخورد موانع به درب آسانسور در هنگام بسته شدن و یا نگه داشتن درب کابین آسانسور توسط افراد به منظور جلوگیری از بسته شدن آن است. به این منظور و جهت جلوگیری از ایجاد مانع در بین درب آسانسور از سنسورهای چشمی درب و پرده نوری آسانسور به عنوان یکی از قطعات ایمنی در سیستم های آسانسوری استفاده می شود.
فلکه هرز گرد آسانسور
از این فلکه برای انتقال قدرت موتور و حرکت به سیم بکسل استفاده میشود. این فلکه جزئی از سیستم تعلیق آسانسور است و در حرکت آسانسور نقشی اساسی دارد.
کفشک آسانسور
از دیگر قطعات آسانسور می توان به کفشک آسانسور آن اشاره کرد. کفشک آسانسور باعث کاهش سر و صدا و همچنین کاهش آلودگی صوتی به هنگام حرکت کابین و وزنه تعادل، میشود. یکی از دیگر وظایف مهم کفشک، این است که اتحرافات کوچک که در ریل یا در محل اتصال ریلها وجود دارند را برطرف کند به نحوی که اختلالی در حرکت پیش نیاید. به طوری کلی با استفاده از کفشک آسانسور، کیفیت حرکت آسانسور بالاتر خواهد رفت.
انکودر آسانسور
انکودر قطعه ای اساسی در سیستم کنترل آسانسور است که باعث میشود آسانسور در هر طبقه توقف کند، درها را باز کند و سپس کاملا ببندد. وظیفه دیگر انکودر این است که حرکت آسانسور را به نحوی نرم و راحت تنظیم کند تا سرنشینان احساس راحتی داشته باشند.
لقمه ریل
کاربرد لقمه ریل در واقع در این است که به ثابت ماندن دیگر قطعات آسانسور کمک کند. برای مثال یکی از کاربردهای آن، این است که ریل آسانسور را بر روی براکت آسانسور ثابت و محکم نگه دارد. همچنین، لقمه ریل قطعاتی را که آویزان و معلق هستند را نیز ثابت و محکم نگه میدارد.
براکت ریل آسانسور
براکت ریل آسانسور نیز یکی از قطعات آسانسور می باشد. براکت ریل آسانسور وظیفه مهار کردن ریل آسانسور را به عهده دارد. علاوه بر آن، این قطعه ریل راهنمای آسانسور را به دیواره بتنی چاه یا سازههای فولادی آن متصل میکند. محل نصب این قطعه در چاه و چاهک آسانسور است.
یو پی اس آسانسور
یو پی اس آسانسور دستگاهی برای حل مشکلات پشتیبانی آسانسور در مواقع قطعی برق می باشد. یو پی اس آسانسور باتوجه به چند عامل مهم ازجمله مدت زمان قطعی برق، ظرفیت موتور آسانسور، نوع آسانسور، یا محل قرارگیری آسانسور در محل مسکونی یا تجاری و… تولید میشود.
قلاب سر بکسل
وظیفه قلاب سر بکسل این است که بین سیمهای بکسل، چهارچوب کابین، و چهارچوب وزنه تعادل، اتصال برقرار کند. به این صورت کابین و وزنه تعادل میتوانند معلق بمانند.
سیم بکسل
سیم بکسل از طرفی به چهارچوب کابین و از طرف دیگر به چهارچوب وزنه تعادل متصل میشود. بدین وسیله، وظیفه دارد که کابین و وزنه تعادل را به حالت معلق نگه دارد. از سیم بکسل برای بلند کردن بار در آسانسورها و جرثقیلها ، و همچنین به جهت انتقال قدرت مکانیکی، استفاده میشود.
پشت بند ریل آسانسور
این قطعه در واقع صفحه ای فلزی است که به عنوان یک رابط بین دو ریل استفاده میشود. وظیفه اتصال دو ریل که به طور متوالی قرار گرفته باشند، بر عهده ی پشت بند ریل آسانسور است.
جعبه سه فاز آسانسور
یکی از قطعات مهم آسانسور جعبه سه فاز آسانسور می باشد. این جعبه در قسمت موتور خانه تعبیه شده است و وظیفه اش این است که برق سه فاز و تک فاز را به سایر تجهیزات آسانسور انتقال دهد. جعبه سه فاز آسانسور از فیوز سه فاز، انال سیم، لامپ سیگنال، فیوز تک فاز، پریز تک فاز، و فیوز سه فاز است.
وزنه تعادل
وزنه تعادل جزئی از سیستم تعادل در مکانیزمها و دستگاههای بالابر است که نقش تثبیت کننده را بر عهده دارد. از وزنه تعادل در بالابرها، پلهای متحرک، آسانسور، جرثقیل و هر دستگاهی که وزن زیادی را بالا میبرد. از این وسیله برای ایجاد تعادل به هنگام حمل بار استفاده میشود.
جعبه ریویزیون
یکی دیگر از قطعات آسانسور جعبه ریویزیون می باشد. جعبه ریویزیون در واقع واسطه ای جهت برقراری ارتباط بین کابین آسانسور و تابلو فرمان است. از جمله این ارتباطات میتوان به ارتباط بین شستی طبقات، شستی داخل کابین آسانسور، ارتباط با موتور آسانسور و مدارهای برقی کابین اشاره کرد. یکی دیگر از کاربردهای مهم جعبه ریویژن این است که جهت تعمیر آسانسور میتواند استفاده شود. زمانی که تعمیر کار جعبه ریویژن را فعال کند، تمام ارتباطهای کابین آسانسور با تابلو فرمان قطع خواهد شد. در این حالت کنترل آسانسور به وسیله جعبه ریویژن صورت میگیرد.