آسانسور هیدرولیکی و بالابر مشخصات فنی ویژگی ها
آسانسور هیدرولیکی و بالابر هیدرولیک دارای مکانیزم عملکردی خاصی که جهت آگاهی عمومی در این مقاله به معرفی برخی قطعات و ویژگی ها پرداخته شده است.
عملکرد این بالابرها به گونه ای است که موتورخانه در بالای چاه قرار نمیگیرد و امکان نصب در مکان هایی که چاه و چاله آسانسور پیش بینی نشده است وجود دارد.
علاوه بر این یکی از مزیت های بسیار عالی بالابر هیدرولیکی نسبت به کششی این است که برای ظرفیت تعداد نفر یکسان، ابعاد چاه ۱۵ درصد کمترمی شود. همچنین اندازه کابین می تواند ۱۵ درصد بزرگتر از کابین بالابر کششی باشد. بنابراین نوع هیدرولیکی برتری های بسیار چشم گیری نسبت به نوع کششی دارد.
مشخصات فنی آسانسور هیدرولیکی و بالابر :
کاراسلینگ جهت حمل کابین
این بخش یکی از مهمترین قطعات مورد استفاده در آسانسور است. کاراسلینگ قطعه ای است که کابین آسانسور روی آن قرار گرفته و فرم اصلی کابین را در بر می گیرد.
قطعاتی مثل پاراشوت آسانسور هیدرولیک یا همان سیستم ترمز اضطراری آسانسور، پولی و جک های آسانسور هیدرولیکی روی کارسلینگ نصب می شود.
اگر از این سیستم استفاده شود در اینصورت در راه اندازی آن فقط از یک جفت ریل استفاده می شود که در نهایت منجر به کاهش هزینه های اضافی در نصب آسانسور و کاهش قیمت می شود. در این حالت ریل ها می توانند همزمان هدایت جک متصل به کارسلینگ، پولی ( یا فلکه هرز گرد ) وصل شده به آن و خود کارسلینگ را انجام دهند.
پاوریونیت آسانسور هیدرولیکی
آسانسورهای هیدرولیکی توانایی به حرکت درآوردن کابین را از بخش نسبتا کوچکی به نام پاوریونیت دریافت می کنند. جعبه فلزی محکمی که متعلقات بسیاری در داخل و همچنین روی آن وجود دارد.
تجهیزات تخصصی و مشخصات پاوریونیت :
محفظه روغن(TANK)
این بخش به این دلیل محفظه پاوریونیت نامیده میشود که روغن مورد نیاز سیستم هیدرولیک را در خود جای میدهد. پاوریونیت در روی پایهای سوار است تا از رطوبت زمین دور بوده و تخلیه روغن به سهولت میسر شود.
با توجه به اهمیتی که تمیزی روغن هیدرولیک دارد، در محکمی برای ریختن روغن دارد که در صورت بسته بودن باید مانع نفوذ گرد و غبار باشد.
در داخل محفظه روغن پاوریونیت، تعدادی پرههای داخلی طراحی شده تا ضمن تبادل حرارتی خوب، از ارتعاش و ایجاد سر و صدای بیش از حد و همچنین کف کردن روغن برگشتی جلوگیری نماید.
علاوه بر تمهیدات یاد شده، پاوریونیت بر روی ضربهگیرهای لاستیکی که موجب کاهش ارتعاش و لرزش می شود قرار میگیرد.
گروه شیرها
شامل تعدادی شیرها با تحریک هیدرولیک و تعدادی شیر با تحریک الکتریکی و شیرهای فشارشکن و… است.
ارتباط VALVE GROUP با تابلوی فرمان از طریق این شیرهای برقی امکان پذیر میباشد.
وظیفه این بخش کنترل حرکت جک و بالابر است به نحوی که آسانسور هیدرولیکی با سرعت تعیین شده در جهت بالا و پایین حرکت کرده و ضمن حرکت دارای شیب ملایم بوده که در نتیجه بالابر هنگام استارت وایست فاقد شوک باشد. ظیفه دیگر گروه شیرها، کنترل سطح فشار حداکثر و حداقل است ضمن این که کلیه موارد استاندارد بالابر هیدرولیکی را پوشش دهد.
موتور و پمپ هیدرولیکی (MOTOR – PUMP)
وظیفه موتور الکتریکی به حرکت درآوردن پمپ روغن هیدرولیک است و انتخاب پمپ و موتور الکتریکی و به طور کلی پاوریونیت به عوامل متعددی بستگی دارد که برخی از آنها در ادامه آمده است:
-ظرفیت آسانسور
-کورس حرکت آسانسور
-سرعت مورد نظر
-تعداد و قطر جک هیدرولیک
-نحوه انتقال نیروی جک به کابین
سامانه هیدرولیکی قدرت (پاوریونیت)
در دو تیپ الکتروموتور درون مخزن و الکترو موتور بیرون مخزن و نیز با دو نوع الکتروموتور داخل روغن(غوطه ور) و بیرون روغن و استفاده از سه نوع پمپ اسکرو، پره ای و یا دنده ای برای قدرت های سبک، متوسط و سنگین و مجهز به شیر چهار سرعته بر حسب سفارش مشتری طراحی و ساخته می شود.
برق مورد نیاز پاوریونیت
برق مورد نیاز پاوریونیت برحسب ظرفیت و سایر عوامل، تک فاز و یا سه فاز است در آسانسورهای هیدرولیکی ۳ نفره تا ۳ توقف از موتورهای تک فاز و ظرفیتهای بالاتر(موتورهای بالای ۴KW) از سه فاز استفاده میشود. در بیشتر موارد موتورها داخل روغن غوطهور هستند که در نتیجه آن کاهش سر و صدا و اتصال بهتر به پمپ است و عیب آن انتقال حرارت موتور به روغن و گرم شدن بیشتر روغن است. لیکن در آسانسورهای صنعتی که سر و صدا اهمیتی ندارد و قدرت موتور معمولا زیاد است، و نیز در آسانسورهای خانگی (HOME LIFT) که حجم محفظه تانک بسیار کوچک است، موتور را بیرون از روغن و روی تانک مونتاژ میکنند.
تجهیزات و لوازم جانبی آسانسور هیدرولیکی
المنت گرم کننده روغن (OIL RESISTOR)
همان طور که افزایش دمای روغن باعث اختلال در حرکت نرم آسانسور هیدرولیکی میشود، پایین بودن دمای روغن نیز اثر منفی در حرکت بالابر دارد. گرمکن روغن به طور اتوماتیک همواره دمای روغن را بالای ۱۵ درجه نگه میدارد.
سیستم خنککننده (COOLING SYSTEM)
در ساختمانهای پر ترافیک چنانچه استارت بر ساعت آسانسور بیش از حد معین افزایش یابد باعث گرم شدن روغن و در نتیجه کاهش غلظت آن و عملکرد نامطلوب حرکت بالابر میشود. در چنین مواقعی استفاده از این سیستم ضروری است.
شیر سلونوییدی اضطراری (EMERGENCY SOLENOID VALVE)
شیر سلونوییدی است که در صورت قطع برق، با یک برق ذخیره (باطری) فعال و باعث پایین آمدن کابین تا سر طبقه میشود. علاوه بر این شیر مکانیزمی وجود دارد که به صورت دستی از روی پاوریونیت نیز بتوان کابین را پایین آورد.
پمپ دستی (HAND PUMP)
هرگاه به هر دلیلی از جمله هنگام نصب، سرویس یا قطع برق، آسانسور هیدرولیکی بین طبقات متوقف گردد و لازم باشد که به طبقه بالا برده شود استفاده از پمپ دستی لازم است. این پمپ مجهز به شیر فشار شکن بوده که در مواقعی که در مدار نیست فشار از روی آن برداشته شود.
سوییچهای فشار
دو نوع سوییچ فشار وجود دارد که یکی تیغه بسته و دیگری باز است. از اولی در مدار سری ایمنی در جهت کنترل فشار حداکثری استفاده می شود. از دومی نیز در ابتدای مدار سری ایمنی بجای کنتاکت بسته گاورنر و در جهت کنترل فشار حداقل استفاده میشود.
ترموستات روغن
وسیلهای است برای کنترل درجه حرارت روغن که هرگاه از ۴۰ درجه سانتیگراد افزایش یابد کنتاکت آن قطع میشود. این کنتاکت از طریق ترمینالهای T1 و T2 به مدار FTO مرتبط میشود.
سنسور حرارتی موتور
یک سری PTC که داخل سیم پیچی موتور بوده و افزایش حرارت موتور را کنترل و به ترمینال FTO و ۱۰۰ متصل میشود.
گرمکن روغن
از طریق ترمینالهای MOR و SOR یک برق ۲۲۰ ولت به آن متصل و این وسیله همواره درجه حرارت روغن را بالای ۱۵ درجه سانتیگراد نگه میدارد. این امر موجب میشود آسانسور در استارتهای اولیه از نظر همترازی و نرمی حرکت دچار مشکل نباشد.
شیر اضطراری برقی
علاوه بر شیر اضطراری که در روی پاوریونیت قرارداشته و به صورت دستی توسط سرویس کار فعال میشود. این شیر میتواند از هنگام قطع برق با یک باتری قابل شارژ توسط فردی که داخل کابین محبوس گردیده، فعال شود و آسانسور سر طبقه پایین هدایت گردد. این شیر از طریق یک شاسی داخل کابین به ترمینال LMA و مدار اضطراری تابلو متصل میشود.
جک هیدرولیک :
نوع تک مرحله ای تعلیقی (سطح مقطعی) ساخته شده از لوله های استاندارد و دو نوع شافت جک پالش شده یا کروم شده و پکینگ های اروپایی، توسط دستگاه پیشرفته CNC
آرایش جکها و اتصال آن به کابین آسانسور هیدرولیکی:
به طور کلی ارتباط جک به عنوان محرک کابین آسانسور به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم،در ۳ حالت مختلف به شرح زیر است:
شکل نشان دهنده یک سیستم ۲:۱ است.
در این حالت طول کورس جک معادل نصب کورس حرکت کابین خواهد بود. در حالت الف با یک جک میباشد و در ظرفیتهای بالاتر و کابینهای بزرگتر از دو جک استفاده میشود. (حالت ب)
شکل آسانسور هیدرولیکی با جک مستقیم در زیر
مجموعه ساده ترین نوع آسانسورهای هیدرولیکی هستند که در صورت وجود فضای لازم بهترین انتخاب در جکهای مستقیم است و از زیر کابین نصب میشود که در حالت ب با دو جک نمایش داده شده است.
شکل آسانسور هیدرولیکی با جک مستقیم از بغل است.
سیستم ترمز اضطراری یا پاراشوت
ایمنی یکی از اصلی ترین فاکتورهای یک آسانسورهیدرولیکی خوب است. اگر این مورد با دقت رعایت نشود می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. پاراشون یا همان سیستم تمرمز اضطراری یکی ازز قطعات مهم ایمنی در آسانسور است.
پاراشوت دارای دو نوع لحظه ای و تردیجی است. در ترمز ایمنی لحظه ای، با فعال شدن پاراشوت، فک های آن به سرعت بر روی ریل متوقف می شوند. در ترمز ایمنی تدریجی، پاراشوت به صورت تدریجی با ریل ها ایجاد اصطکاک می کند و منجر به کاهش شتاب و توقف تدریجی کابین می شود.
آسانسور هیدرولیک و بالابر شامل چه اجزایی است
آسانسور ماشین بر چطور کار می کند
خدمات ما
آسانسور هیدرولیک و بالابر هیدروسازه تهران، سازنده انواع آسانسور هیدرولیکی، آسانسور خانگی، آسانسور شیشه ای، آسانسور کارگاهی، آسانسور ماشین بر ، آسانسور مغازه ، بالابر پله رو، آسانسور صنعتی، آسانسور فروشگاهی است.
با بالاترین استاندارد قطعه و ساخت و بهترین کیفیت، در سریع ترین زمان و با مناسب ترین قیمت آسانسور در سراسر ایران در خدمت مشتریان گرامی هستیم.
آسانسور هیدرولیکی و بالابر مشخصات فنی ویژگی ها دیدگاه
باعرض سلام
متشکرم از اطلاعات کاملی که در جهت اگاهی در اختیار همه گان قرار دادید